Uncja środków zapobiegawczych jest lepsza od tony środków leczniczych.
 

Archibald Joseph Cronin
 

szkocki pisarz

10 zasad zdrowego stylu życia

"Lepiej zapobiegać niż leczyć" - do tego właśnie chciał przekonać nas znany szkocki pisarz, który tworzył swoje literackie dzieła w XX wieku. Jego słowa są jak najbardziej aktualne również dzisiaj. Podstawą zapobiegania różnego rodzaju chorobom jest oczywiście zdrowy tryb życia, a ten temat jest bardzo szeroki i pomimo iż niektórym kojarzy się tylko i wyłącznie z prawidłową dietą, to tak naprawdę aby dbać o zdrowie potrzeba znacznie więcej niż tylko zdrowo się odżywiać. 

 

To, jaki styl życia prowadzimy ma ogromny wpływ na zdrowie oraz samopoczucie psychiczne i fizyczne człowieka. W obecnych czasach, które wymuszają na nas bardzo szybkie tempo życia pełnego stresów, co niekorzystnie wpływa na zdrowie, warto jest poświęcić kilka chwil w ciągu dnia na to, żeby zadbać o siebie i swoich najbliższych. Dobrze jest też wprowadzić do swojego codziennego życia kilka ważnych zasad, które mogą znacznie poprawić jego jakość i pomogą zadbać o organizm. 

 

 

Najważniejsze zasady zdrowego trybu życia

 

 

1. Jedz zdrowo

 

Ważne jest to, aby jeść regularnie najlepiej 5 posiłków dziennie, nie podjadać między posiłkami i zadbać o to, aby posiłki były urozmaicone. Ważne jest, żeby organizm otrzymywał wszystkie składniki, które są mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, a więc: węglowodany, białka, tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Odpowiednia dieta jest jednym z kluczowych elementów zdrowego trybu życia. W twojej diecie nie może zabraknąć produktów zbożowych, owoców i warzyw. Należy ograniczyć spożywanie soli, którą z powodzeniem mogą zastąpić zioła, oraz mięsa, a to z kolei zastępują ryby i rośliny strączkowe. 

 

2. Unikaj produktów wysoko przetworzonych 

 

Jest to żywność, która zanim trafi na nasze stoły poddana zostaje obróbce przemysłowej (niejednokrotnie z udziałem dodatkowych substancji takich jak sól, cukier czy konserwanty, które należy ograniczać). Proporcje składników pokarmowych w tego rodzaju żywności nie są naturalne, dlatego bardzo trudno jest zbudować na ich podstawie odpowiednio zbilansowaną dietę. 

 

3. Pij wodę 

 

Nie wolno zapominać o właściwym i systematycznym nawadnianiu organizmu, który przecież w 70% składa się właśnie z wody. Codziennie powinno się wypijać jej przynajmniej 1,5-2 litry.  

 

4. Bądź aktywny fizycznie 

 

Nie chodzi tu o to, aby spędzać godziny wykonując ciężkie ćwiczenia siłowe czy aby biegać na długich dystansach. Aby poprawić funkcjonowanie organizmu oraz dotlenić mózg w zupełności może wystarczyć codzienny spacer, proste ćwiczenia wykonywane w domu, jazda na rowerze lub wyjście na basen. Nawet jeśli jeżdżąc co dzień do pracy postanowimy wysiadać przystanek lub dwa wcześniej, to możemy być pewni, że to również będzie miało dobry wpływ na nasze zdrowie. Najważniejsze jest to, żeby aktywność fizyczna nie była czymś, co robimy jedynie od święta. Bardzo duże znaczenie ma tutaj regularność. 

 

5. Zrezygnuj z używek 

 

Osoby sięgające po różnego rodzaju używki takie jak papierosy, alkohol czy narkotyki narażone są na rozwój wielu chorób, w tym: nowotworowe, układu krążenia, oddechowego, nerwowego, trawiennego. 

 

6. Znajdź czas na sen 

 

Brak snu może doprowadzić do zaburzenia koncentracji i równowagi hormonalnej, rozdrażnienia, osłabienia mechanizmów obronnych organizmu, a to w rezultacie skutkować może rozwojem wielu poważnych chorób. Należy więc spać 7-8 godzin dziennie, aby dać organizmowi czas na regenerację. 

 

7. Relaksuj się 

 

Chwila wyciszenia w ciągu dnia lub w chwili, kiedy czujemy się przeciążeni pracą i codziennymi obowiązkami może okazać się dla nas naprawdę bardzo ważna i potrzebna. Przepracowanie znacznie zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych i zaburza równowagę psychiczną. Pamiętać trzeba, że zdrowie psychiczne jest przecież tak samo ważne dla człowieka jak jego zdrowie fizyczne. 

 

8. Opanuj stres 

 

Skutki stresu mogą okazać się groźne dla zdrowia. Stres, zwłaszcza jeśli trwa od dłuższego czasu znacznie zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory i inne choroby cywilizacyjne. Ponadto może on również spowodować bezsenność, zaburzenia odżywiania, problemy ze snem oraz jest przyczyną zażywania substancji psychoaktywnych. Często osłabia zdrowie psychiczne i powoduje depresję. Bardzo skuteczne w walce ze stresem okazują się różnego rodzaju techniki relaksacyjne, aktywność fizyczna, a także to, że nie wymagamy od siebie zbyt wiele. 

 

9. Badania profilaktyczne 

 

Jeśli regularnie wykonujesz badania, nawet te podstawowe możesz zapobiec rozwojowi wielu chorób lub też masz szansę wykryć je w bardzo wczesnym stadium, kiedy jeszcze masz największe szanse na to, żeby je wyleczyć. 

 

10. Wytrwałość i systematyczność 

 

Cierpliwość i wytrwałość może pomóc ci zmienić tryb życia. Nie da się tego zrobić z dnia na dzień, trzeba liczyć się z tym, że w między czasie pojawią się dni lepsze i gorsze. Czasem można mieć dni zwątpienia, ale trzeba myśleć przyszłościowo. 

 

To tylko kilka prostych rzeczy nie zmieniających twojego życia, a jednak mających na nie bardzo duży wpływ. 

 

Copyright 2017 | Created with WebWave

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER

28-160 Wiślica

Jurków 71

NIP 6551907012

tel. 737 189 631

tel. 737 189 632

ADRES

MENU

Jesteśmy dynamicznie rozwijającym się zespołem profesjonalistów, posiadających pasję i doświadczenie w tym, co robią. Dbamy o to, aby stale się rozwijać i podnosić nasze standardy, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoferować usługi na naprawdę wysokim poziomie. 

O FIRMIE

Sprawdź naszą politykę prywatności